خلق عظیم

  • خانه 
  • رهنمودهای امام راحل(ره) برنامه روزانه تلاوت قرآن امام 
  • تماس  
  • ورود 

ادامه سیره قرآنی امام (ره)

چشم برای تلاوت قرآن
از جمله ویژگی های حضرت امام رحمه الله در تلاوت قرآن، از روی قرآن خواندن ایشان بود. ایشان مقیّد بودند که همیشه تلاوت قرآن را از رو انجام دهند. یکی از نزدیکان ایشان در این باره نقل می گوید: “نجف که بودیم، آقا چشمشان ناراحت شده بود. دکتر آمد و چشم ایشان را دید و گفت: شما چند روز قرآن نخوانید و استراحت کنید. امام یک دفعه خندیدند و گفتند: دکتر من چشمم را برای قرآن خواندن می خواهم. چه فایده ای دارد اگر چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن را بخوانم. “
تلاوت قرآن در سخت ترین شرایط
شیوه امام خمینی رحمه الله آن بود که در سخت ترین پیش آمدها، از راه اُنس با قرآن و مدد گرفتن از آن، تحمّل سختی ها را آسان نموده و زمینه انجام کارهای مشکل را فراهم می ساختند و می فرمودند: “قرآن کریم پناه همه ماست… باید در تمام شئون زندگی ما حاضر باشد. “
یکی از اعضای دفتر ایشان می گوید: وقتی مرحوم آقا مصطفی رحلت کرده بودند، قرار شد جمعی به اتفاق حاج احمد آقا به محضر امام برسند و به صورت تدریجی خبر را به امام برسانند. یکی گفت از حاج آقا مصطفی چه خبر؟ آقای میرزا حبیب اللّه اراکی گفت: الان از بیمارستان تلفن کردند که ایشان را مثل این که باید زودتر به بغداد برسانند. احمد آقا نتوانست جلوی صدای گریه اش را بگیرد، ولی رویش را برگرداند که آقا او را نبیند. ولی امام به او گفت: “احمد چته؟ مگر حاج آقا مصطفی مرده؟ اهل آسمان ها می میرند و از اهل زمین کسی باقی نمی ماند، همه می میریم. آقایان بفرمایید سرکارتان". بعد خودشان هم بلند شدندو وضو گرفتند و مشغول خواندن قرآن شدند.

جواب اشکالات واردبرتعریف اخلاق

24 مرداد 1394 توسط مرضيه كاظمي انداني

جواب اشکالات
جواب اشکال اول : نمی توت جواب کلی داد اما افرادی که از روی عادت کار را انجام می دهند :
1- از لحاظ ژنتیک این طور هستند . ارزش این کار این افراد به مقدار کسی که تمرین می کند تا آن صفت در درونش ملکه شود نیست .
2- با تمرین کردن کار برای او ملکه شده ، آنقدر تمرین کرده تا حد ملکه رسیده است و یکدفعه حاصل نشده ، از روی تمرین با آن فعل مانوس شده که به راحتی انجام می دهد نه اینکه بی اختیار انجام دد.
جواب اشکال دوم :
کسی که صفت برای او ملکه نشده ولی در حال تمرین و تلاش برای انجام آست به او دو جواب داده شده :
1- ملکه را از تعریف اخلاق حذف کنیم که الاق یک صفت و ویژگی درونی است و کافی است ولو اینکه به صورت ملکه نشدهباشد.
2- بعضی می گویند اخلاق باید صفت درونی و ملکه باشد . انسان با صفاتی پیوند می خورد که ملکه شده باشد ولی آدمی که در مقام تمرین است در حال انجام فعل اخلاقی است ولی هنوز به صورت فضیلت و ثابت در وجود او ایجاد نشده است . پس دارای ارزش است ولی آن ویژگی را ندارد چون در حال تمرین است . کسی که یکبار می بخشد کار او دارای ارزش است ولی دارای ویژگی سخاوتمندی نیست و به او آدم سخاوتمند نمی گوییم. ارزش و ثواب عمل کسی که در حال تمرین است یا کسی که برای او ملکه شده یکسان است. کسی که دارای آن صفت شود خودش برای داشتن آن دارای ارزش است.
جواب اشکال سوم : رفتار که لزمه ی صفات اخلاقی است در صورتی از انسان صادر می شود که انسان مشکل و مانعی بیرونی برای به وجود آمدن آن رفتار نداشته باشد. ارزش آن عمل برای او هست ولی درایآن ویژگی نیست.
امام صادق علیه السلام : اگر کسی نیت کند کار خیری را انجام دهد خداوند یک حسنه به او می دهد و اگر به مرحله عمل برسد ده حسنه برای او نوشته می شود.
جواب اشکال چهارم : آن فرد رفتار را دارد ولی از روی ریا می باشد و صفت آن را ندارد پس چون صفت را ندارد ریا می شود و جزء رذایل اخلاقی می شود .

 نظر دهید »

تعریف اخلاق

24 مرداد 1394 توسط مرضيه كاظمي انداني

اخلاق یکی از مباحث مهم و اساسی و یکی از پیچیده ترین مباحث علوم نظری است.
اخلاق جمع خلق در برابر خلق است. خُلق :به باطن و سرشت یا صفات درونی گفته می شود.صفت درونی است که ملکه شده باشد.
خَلق : ظاهر یا صفات ظاهری (فیزیک و اندام و جسم انسان )
پس اخلاق آن صفات درونی است که به صورت ملکه در آمده باشد ( ملکه یعنی راحت از انسان صادر می شود.)
چه صفاتی ملکه شده باشد.الف:صفات خوب (فضایل) ب: صفات بد : رذایل
اخلاق یعنی چی ؟ صفات درونی یا صفاتی که در وجود به درجه ملکه رسیده باشد که باعث می شود انسان بعضی از اعمال خوب یا بد را به راحتی انجام دد.
هر صفتی یا ملکه ای رفتار خاص به خود را می طلبد.
تعریف علم اخلاق: علمی است که درباره فضایل و رذیل و اخلاق خوب و بد بحث می کند.
اشکالات وارد بر تعریف :
1- اگر صفت به حد ملکه رسیده باشد آیا کاری که انسان از روی عادت یا ملکه شدن انجام می دد می تواند آن کار ارزش اخلاقی داشته باشد؟
2- کسی که صفتی در درون آن هنوز ملکه نشده باشد و با خود تلاش میکند که آن کار را انجام دهد پس وقتی آن صفت ملکه در وجودش نشده پس فعل اخلاقی انجام نداده است ؟
3- اگر این تریف علم اخلاق باشد شخصی که می خواهد و ارادهمی کند یک فعل اخلاقی را انجام دهد و دارای ملک آن صفت هم هست ولی شرایط آن فعل را ندارد پس آیا درای آن ویژگی اخلاقی هست یا نه ؟ مثلا یک فرد سخاوتمند است ولی الان پول ندارد که به دیگران ببخشد پس آیا سخاوتمند است ؟
4- بعضی وقتها افراد رفتارهایی را ازخود تظاهر می کنند در صورتی که آن ویژگی ها در درونش نیست در واقع ریا می کند.

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

خلق عظیم

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • اخلاق

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس